Tiger & Blaze

Alla inlägg den 28 januari 2012

Av Maija - 28 januari 2012 17:55

När jag kommit hem från en underbar 3 timmars tur med Tiger, Turbo och Birgitte, hade jag äntligen fått mina träningsinstruktioner. Och nu blir det att verkligen ta det lugnt och lägga flera timmar om dagen på sjukgymnastiken. Det kommer inte bli kul och jag blev först väldigt ledsen. Veterinären jag gick till fick det att låta som att jag mest var hyperkondrisk och att vi kunde gå hem och bara fortsätta. Men nu är det allvar och det är bästa att avlasta så mycket som möjligt tills vi vet om han har en liten broskskada eller inte.


Lite generellt så ska vi unvika alla hopp och branta utförsgångar, han ska få hjälp i trappor när han går nedför genom att jag lyfter i selen, han får inte leka med andra hundar eller med leksaker som får honom att hoppa, rivstarta (=inga inkallningar heller) eller göra tvära vändningar. Sen får han inte gå på halt underlag vilket betyder att vi ska lägga ut gångmattor inomhus. Han ska också få ett täcke som värmer hans muskler när det är kallt och ruggigt utomhus.


Sen har vi fått flera jättebra övningar för att träna rörelser, belastning, stabilitet och proprioception. Och det kommer bli allt vi kommer hinna med på träningsbiten. Sen när vi är ute så ska han skritta sakta stora delar av promenaden och han måste hålla huvudet uppe ibland också (=inte nosa hela tiden). Att få Tiger att inte klättra på väggarna med motion är svårt nog tycker jag, men det ska vi fixa!

         

Bildbevis på att Tiger numera lyfter på benet när han kissar ;) 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards