Tiger & Blaze

Alla inlägg den 12 januari 2012

Av Maija - 12 januari 2012 21:19

Tentan idag gick bra trots bristen på förberedelser igår   Idag har Tiger varit i rastgården i tre timmar. Först satt han med sin kompis Kito och sista tjugo minuterna satt han helt själv. Först när jag gick så pep han lite men verkade inte så upprörd, en timme senare när jag smög förbi så satt han ute och spanande och var helt tyst. Sen var jag i skolan och var orolig. Jag vet att det är löjligt men jag satt i skolan och hade lite panik "lilla Tiger ensam i rastgården"   Han blev väldigt uppjagad när jag kom så helt bekväm var han ju inte, men det vänjer han sig med. Nästa gång blir förhoppningsvis på måndag. Han är så stor nu att han lyfter på benet flera gånger per promenad!


Igår hade vi en till spännande resa till brukhundklubben. Denna gång gick det bra med bussarna men när vi kom dit var det helt svart. Jag gick runt en kvart med honom när jag insåg att ingen skulle komma. Så vi lektränade, och gissa om han drog! Han kampar så himla trevligt nu. Och han var väldigt arbetsvillig, jagade godisar i min hand, bra attityd vid fotträningen och allt utan att det slog över. Han var samlad och lugn, samtidigt som han gav järnet!   Synd att inga var där, men jag antar att onsdagsträningarna inte börjat ännu. Jag har mejlat ordförande för SHU Uppsala som ansvara för att samordna träningsgrupper och jag hoppas det finns någon vi kan vara med i.

 

Vi har också haft flera små genombrott på hunddistraktioner nu i veckan. Idag såg Tiger Dori på lite avstånd. Och han blev helt blockad, jag tog fram en leksak och det tog väl 20sek att få igång honom men då slet han tag i den och fick direkt mitt "titta!" kommando så han fick titta mer på Dori. Om han bara kopplar att lek leder till det han vill ha så kommer det blir bra. Han har förstått det med godiset som han måste ta innan han får gå vidare på promenad och lukta eller gå fram till kompisen.


Sen tränar jag med lekkompisar när vi ska gå promenader. Idag hade vi koppelträning med Stina och Laban till ett fält. Där körde Tiger och jag tre jaktinkallningar. Och när det var Labans tur och jag band fast Tiger så slet han av sitt tjocka läderkoppel i ett ryck. Leksugen eller vad!? Det är synd för det var ett bra koppel och jag hade tänkt att köpa en ny extra finleksak nästa månad, men det får gå till ett koppel. Däremot kommer jag ha kommit ikapp med pengarna nästa månad och eftersom jag minskat ner min matbudget har jag en hel del pengar över. Jag kommer lägga undan en del pengar men ändå ha råd att köpa Greg Derretts DVD "agility foundations" och jag har sån tur att min kompis har de andra två i serien  

   

Här kommer bild på leksakerna jag vill köpa till Tiger, den med boll och den långa med expander vill jag ha! Jag köpte en expander råtta förra månaden som Tiger bara älskar. Sen har ha redan kampat sönder en annan får-kampleksak som jag köpte då. Han har knappast brist på leksaker men det är roligt att ha många riktigt bra att variera med då han lätt kan tröttna om man använder samma för mycket. Tiger springer gärna iväg med leksaker när han vinner och vi har tränat lite handtargets för att han ska lämna och det har gått bra med tennisbollar men andra leksaker släpper han lätt. Så kör mest byteslekar för att han ska komma tillbaka. Nu sista veckan har jag också börjat lägga ett kommando på att jag jagar efter honom och han får ärevarva. Jag var lite orolig att det här skulle få honom att vilja springa bort ännu mer och att jag borde vänta tills han kommer tillbaka bra, men det har fått motsatt effekt. Nu stannar han kvar med leksaken (inomhus iad) för att få se om jag inte ska säga "spring". Sen tror jag han börjar lägga mycket värde i själva kampandet och helt enkelt vill fortsätta kampa istället för att springa iväg, en positiv utveckling!


http://amokk.no/leker/


 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards