Tiger & Blaze

Alla inlägg den 8 januari 2012

Av Maija - 8 januari 2012 15:16

... det känns som om det inte är meningen att det ska gå bra när vi åker buss till brukshundklubben. För att hinna packa alla leksaker, filtar, fika, klicker och diverse andra träningssaker så stressade jag runt innan vi skulle till bussen. Tiger blev då uppjagad men lugnade ner sig genom att lukta igenom fältet bredvid busshållplatsen i en kvart. Så han var lugn och i ett perfekt tillstånd för att träna när vi gick på bussen, bara ett byte så var vi där. Bussen vi skulle byta till var väldigt sen så vi gick lite omkring på ett fält bredvid så att Tiger inte skulle bli så uttråkad. Tiger kan ligga och vänta på bussen i tjugo minuter utan problem men att träna lugn på filt efter det är att göra det svårt för sig.


Bussen kommer, kör in vid hållplatsen och stannar. Jag står precis vid framdörrarna med mitt busskort och sen kör han bara iväg. Jag är inte hundra men jag tror den busschaffören har kört iväg från oss på ett liknande sätt förut. Jag blev faktiskt lite sur för vi hade väntat länge och jag har väldigt mycket plugg som jag ska hinna med. Jag gick till nästa hållplats då jag insåg att det kommer gå fortare att vänta en halvtimme på bussen än att gå dit, Tiger var dessutom väldigt uppjagad av min nästan springande gång till nästa busshållplats. Så vi väntade i tjugo minuter och visst var den bussen sen den också. När vi äntligen kom fram var det ett riktigt energiknippe jag hade i kopplet. Först fick han lukta igenom planerna. Sen började vi med att leka och det gick riktigt bra. Ritsch ritsch ritsch så var tre leksaker helt sönder slitna (han kampar med otroligt mycket tryck nu!  ). Det enda jag vill få till nu är lite mera tryck rakt bakåt.


Vi var helt ensamma så han hade långlina och vi växlade mellan fokus och lek. Han var alldeles för energisk för fokus för han mer eller mindre studsade istället för att gå efter mig. Hade jag varit lite snabbtänkt så skulle jag försökt träna hopp-stå, men jag var trött efter att ha varit arg på busschaffören så jag lekte lite till tills jag insåg att han var så himla uppjagad att det bästa vore att gå lite i skogen och leka emellanåt. Zooom zooom zoom fram mellan alla träd och ut på fältet och under broar. När jag bytte till vanligt koppel när det var dags att åka hem hittade han ett dike med en massa is i. Han dök ner och tryckte ner med framtassarna men det var genomfruset. Sen hoppade han upp och vände ner för ett nytt anfall på isen, om och om igen. Allt medan jag flög som en vante efter honom. Han var så otroligt dampig och tokig att jag brast ut i skratt!! Efter det var han lugn och bussresan hem gick riktigt smidigt


Idag har jag provat mitt baggenbälte. Jag tror jag köpte det när jag var femton men jag har inte använt det med Tiger förrän idag. Det gick riktigt bra. Jag tänker att jag ska använda det på långturer när han har sin sele som han får dra i men framför allt när vi ska gå en bit med några av hans lekkompisar. Sen ska jag bli bättre på att öva att gå-fint med kompisarna också. Men det blir korta promenader där jag snabbt kan vända hemmåt om det skulle bli övermäktigt. Maria och jag har spanat in lite nya fält för dem att leka på. Det som är bra är att de går en bit kopplade till det stället och det blir bra övning för Tiger. Nu på eftermiddagen har vi tränat fokus och lekt en del. Han gör jättebra ifrån sig och försöker inte alls att sätta/lägga sig när jag ökar på tiden. Nästa vecka ska vi se om vi inte kan gå flera meter och börja lägga in lite svängar (inomhus!).

    


Glömde skriva. Här i veckan såg jag att sökkursen som jag vill gå i april har teorimöte redan nu i januari. Jag blev jätteledsen för jag har ont om pengar nu och kan inte trolla fram 2000kr. MEN jag hade glömt bort att 1) Jag ska få tillbaka pengar från Agria och 2) studiestödet är runt 13.000kr i januari (istället för vanliga 8000kr). Så jag mejlade precis Mary Wright som håller kursen för att fråga om jag anmäler mig nu, ska jag betala på en gång eller om jag kan vänta tills den 25:e när pengarna kommer in. Jag är så himla lycklig!!!   

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards