Tiger & Blaze

Alla inlägg den 15 januari 2012

Av Maija - 15 januari 2012 13:58

Igår var vi ute på långutflykt. Stina, Maria och jag begav oss iväg för att träna lite frispår med vovvarna. Man kan lugnt säga att passagerarna på bussen blev smått förskräckta när vi klev på med tre unghundar och skulle få plats  

Alla hundarna tyckte det var kul och hittade sin matte utan problem. Däremot var alla och framför allt Tiger väldigt upprörda både när matte och kompisens matte försvann i skogen. Man vill ju inte träna med sån hög stress nivå men men... Laban var en riktig ängel och gick tillbaka med Stina medan Dori och Tiger sprang i förväg tillbaka till de andra. Tiger hade knappt tid att äta min korvar (hade strategiskt valt bort leksak här då han skulle vänt på en gång). 

         

Sen fick de leka. Jag hade varit lite orolig att Tiger och Dori skulle gadda ihop sig som de brukar och vara lite väl tuffa mot snälla Laban. Som tur var så var det Tiger och Laban som gav sig på Dori, och hon är så tuff att det är inga problem. Laban blev också väldigt kär i Dori denna dag och sprang efter henne även när krafterna var slut.

             

Tiger passade på att gå och tigga godis av alla när han blev trött. Och stackars Stina som hade torkad oxlunga i handen blev snart anfallen av alla tre. Även om Laban mest hoppade efter Dori        

Sen gick vi faktiskt hela vägen hem. Det var ganska nära och inte så långt att gå som jag trott det var. Dori var jätteduktig och frös inte förrän sista biten in på området. Då hade förstås grabbarna vilat upp sig (läs Tiger). Tiger började plocka upp pinnar och försöka reta de andra för att få igång mer lek redan efter någon kilometer. Så vi kampade en del sista biten. Sen sov han ända till kvällen


Idag har vi kört lite burlekar och lekt en hel del. Det var jättelänge sen vi tränade med buren men jag har verkligen värdeladdat den rejält för så fort han ens vinner en leksak försöker han springa in i den, jag hinner inte ens bli passiv. Han är duktig på sitt ut kommando men in i buren har vi inte tränat något. Jag vill helst lägga på det när han springer in, men frågan är om han kommer kunna springa in då det är en tygbur. Jag tycker att vi ska träna mer med buren och börja utomhus. När han blir lite bättre på att springa till den i mer störande miljöer ska vi börja använda den i träningen. för då har vi en struktur i träningen samtidigt som han får vara taggad i buren (=inte behöver vänta ut lugn).


Imorgon har jag min första patient - det ska bli jättespännande! 


Så nästa veckas träning blir som följande:

Bur-lekar, påbörja träningen utomhus

Fortsätt fotgåendet - shejpa in position

Hålla fast träning

Två korta spår med längre liggtid (cirka 1 timme) på lördagen



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards