Tiger & Blaze

Alla inlägg den 4 januari 2012

Av Maija - 4 januari 2012 16:27

Igår kastrerades Yrja. Allt gick bra och tur för henne var att vi kunde ta hem henne direkt då Abtin får ge injektioner och vet hur man håller koll efter operationen. Yrja är en nervös hund så det var nog skönt för henne att vara hemma men så hon har skrikit och pipigt. Ända sen hon kom hem, hela natten men nu är hon så slut att hon somnat med tratt och allt. En veterinär sa att det kan bero på metadonet, att vissa hundar blir oroliga när de blir höga.. Himla skönt att det är tyst och nu ska hon få norocarp (karprofen) så vi hoppas hon fortsätter att vara tyst. Jag och Tiger ska passa på att sova vi också så får vi se om vi orkar åka till BK. Där tänkte jag leka med honom, stannar vi hemma så blir det nog lite stå-träning

       Tiger gillade inte att alla inte kunde vara tillsammans        För att få Yrjas uppmärksamhet så la han sig framför henne om och om igen. Men hon stod bara och pep




Jag tänkte träna fokus under baklängesmarsch. Det var länge sen vi bara tränade fokus så jag tänkte mjuka upp med lite fokus stående framför föraren. Därefter öka på tiden till cirka 5s och sen börja att gå bakåt (flera pass). Men vilken felbedömning! Tiger provade massor av saker, bl.a väldigt mycket ligg och blev snabbt frustrerad. För min del får gärna ligg dominera något över sitt och stå då vi troligen ska valla och ha liggmarkering. Och det är super kul att ligg funkar så bra nu och jag är bra sugen på att träna ännu mera ligg. MEN så mycket får det inte ta över som det gjort nu.


Game plan!

1. Då det är så svårt för honom att stå och titta på mig tänkte jag klicka för allt som inte är sitt/ligg

2. Sen styra in det på ett mer hyfsat stå (alla tassar i marken typ framför mig)

3. Därefter lägga på ett ögonkontakts-kriterium


Allt detta medan jag spottar godis vilket troligen gör att han tar ögonkontakt i ett tidigare stadium

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards