Tiger & Blaze

Alla inlägg den 11 januari 2012

Av Maija - 11 januari 2012 15:55

Det var så fint väder när jag slutade tidigt idag. Jag lyckades hålla självbehärskningen och gick bara runt området (jag borde nämnligen plugga). Lekte ett par gånger och tränade Tiger att jaga ifatt min hand och ta godis. Igår lyckades vi leka nära två hundar som Tiger har hälsat på någon gång men som inte är kompisar. Vi gick förbi den ena och han fick kampa som belöning för att han inte drog, då dök den andra upp och han noterade den för att ha fokus på leken igen   Jaga hand med godis tränar vi för att få en bra strategisk placering av belöningen när vi börjar träna fotgåendet. Jag experimenterade lite med Tiger igår och då insåg jag att när jag vill att han ska jaga ikapp godishanden är han inställd på omvänt lockande och frös i position första gångerna. Nu jagar han ifatt handen men inte med så fullt ös medvetslös som jag vill. Men det är mycket bättre än igår så det borde vara lätt ordnat.


---> Igår läste jag i Susans blogg om kampande!


Min självbehärskning försvann på eftermiddagen och jag bestämde mig för att gå ut i det fina vädret och spåra. Jag tog med mig Tiger och la 100m x 3 med en korvbit i var tionde meter. Sen gick vi på en promenad medan spåret vilade. Det blev kortare än jag ville för det blev väldigt kallt och jag frös. Tror vilotiden blev tjugo minuter.


Första spåret plockade han upp fint (vi gick över spåret idag istället för direktsläpp). Jag tror nog vi ska göra såhär i fortsättningen för han hittade spåret snabbt och bra. Däremot så stack han ifrån då och då i första spåret och är het som alltid. Han sprang också förbi alla korvar utom en i samtliga spår, men han åt korvbitarna i slutet (som är några fler). Jag funderar på om jag ska göra lite högar då och då, så att han iaf stannar till.


Andra spåret hittade han direkt, följde det en meter bakåt, vände och fortsatte. Det här spåret höll han sig i spåret och gick på bra. Hans näsa åker upp då och då. Sen hittade han en korvbit, men han hann springa förbi den och vände och åt den.


Tredje spåret gick inte alls. Jag hade satt ut upp och ner vända skålar i början så jag kunde se ungefär vart spåret gick. Vi gick för nära början och Tiger bestämde sig för att gå vid min vänstra sidan, ligga och sätta sig i utgångsposition. Så vi struntade i det spåret. Jag kommer inte använda de skålarna som koner igen. Sen ska vi nog mest spåra i skogen där jag kan snitsla noggrannt så jag kan vara mer säker när jag ska bromsa Tiger när han sticker iväg.


Allt som allt var det mycket bättre än sist vi spårade och han kan uppenbarligen följa spåret nu. Sen måste han ta det mycket lugnare. Jag vet att öka liggtiden har hjälpt förut, sen ska jag göra små korvhögar så han stannar upp då och då.. Jag har tänkt på att en bötchersele kanske vore något för Tiger för det har jag hört hjälper hundarna att arbeta mer markbundet. Men jag tycker väl att han skulle kunna lära sig spåra noggrannt i en vanlig sele också. Jag får klura vidare. Mer frispår ska vi gör, för springa och hitta matte tycker Tiger är himla roligt.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards