Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 25 januari 2012

Spår och trasken

Av Maija - 25 januari 2012 18:46

Igår provade jag att lägga ett till spår. 100meter snirklande, liggtid: 40min. blodpudding i spåret.

Tyvärr blev det så att jag var tvungen att lägga spåret där massor av andra hundar och människor gått tidigare på dagen.


Han följde lite spår där tills han hittade blodpudding, sen gick han vidare på ett annat spår. Då märkte han att han tappat bort sig och sprang paniskt framåt, men då var det som att han tog ett djupt andetag, stannade och gick tillbaka där han sist hade spåret. Efter det spårade han lugnt och metodiskt och avvek inte från mitt spår, trots alla andra spår som korsade   Jag tror poletten har trillat ner och nu ska jag öka längden på spåren lite, för han blir knappast trött av 100m. Tiger var dessutom mycket mer kontaktbar när jag avslutade spåret och han satte sig snällt bredvid spåret och åt lite godis innan vi gick vidare. Himla skönt att han blir lugnare ju längre han följer spåret. Sen försökte han fortsätta att spåra när vi gick vidare. Tror det kan vara bra att få in en nu-ska-vi-spåra signal, typ en scarf så snart som möjligt. Risken är att det gör honom uppjagad men det blir tydligare för honom NÄR han ska leta spår och när han ska sluta.


Idag har Tiger varit i trasken. Han fick skritta både långsamt och snabbt i ungefär en kvart. När vi kom in i rummet ville han gå ut och mindes mycket väl att sist var det inte så roligt där. Men efter att ha gått i trasken i någon minut så slutade han vara spänd i ansiktet och gick väldigt avslappnat och fint. Sen fönades han för första gången och var så himla duktig !! Jag tror nog att han snart kommer tycka att det är roligt att gå dit.


Nu har vi just kommit in från en två timmars promenad med Laban och Tiger har ätit MÄNGDER av snö. Och sprungit omkring som en tok. Han är absolut inte trött (!!) och ligger och tuggar på ett tuggben.

 

 
 
Annika & Co

Annika & Co

26 januari 2012 15:00

:-)) skönt att han börjar förstå vad de går ut på. Både Emmi och Jasper har också väldigt bråttom i spåret. Vill fortsätta när man kommit till slutet.
Kram

http://www.hundinfo.se

Maija

27 januari 2012 18:35

Ja verkligen, lite bråttom får man ha men har slarvar så när han springer.
Kram !

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards