Tiger & Blaze

Alla inlägg den 2 december 2013

Av Maija - 2 december 2013 21:36

Jag har suttit under kvällen och planerat veckans träningsupplägg och kommit fram till att jag äntligen ska våga prova en sak. Det kanske inte låter som någon stor grej men för de som tränat mycket med mig vet hur svårt det här är för mig. Jag ska under promenaderna endast ge mina hundar belöningar när vi möter hundar/människor, går över vägar eller parkeringar eller vid inkallning. Alltså inget godis för spontant kontaktsökande. Jag vet att iaf Tiger svarar bra på det och blir mer uppmärksam. Annars känns det som att han tänker, varför ska jag anstränga mig jag kan ju få godis mycket lättare. Puh nu har jag delat med mig av det och kommer bli mer benägen att göra det. Jag ska köra veckan ut och utvärdera det. Jag hoppas att jag satt tillräckligt tydliga kriterier för mig själv för att inte hitta loop holes och fuska *jag är stark jag klarar att inte ge min hund godis för att han är söt*

 

I söndags firade vi första advent med lite julbak och Blaze har insett att han ÄLSKAR pepparkakor   

Jag känner mig förresten alldeles extra stolt över Blaze som nu på kvällen valt att leka med mig och jollybollen (kom till mig med den istället för att springa med kompisen och bli jagad) framför att busa med en lekkompis och som kommit på inkallning på tre saker som var 8+ på våran 1-10 störningsskala   

      

Av Maija - 2 december 2013 09:08

I dagens lucka blir det frisignal. En frisignal för mig betyder rör på dig och fortsätt jobba. Blaze har precis fått lära sig det i förra veckan. Jag har haft honom i sitt eller ligg och så har jag helt enkelt sagt "fri!" och belönat när han rör sig. Vi har en separat frisignal som betyder gå av filten nu börjar träningen, vilket inte alls är nödvändigt men det är jag som alltid säger "nu går vi" så det blir så :)



Jag tycker att det här gör tydligt för hunden när den får och inte får bryta en stadgeposition. Jag tycker inte att man ska behöva röra sig själv eller göra något annat handtecken för att hunden ska röra sig, då lär sig hunden mest att röra sig när du rör dig. Jag använder det som startsignal för Tiger när vi kör agility eller när vi jobbar med kedjor eller vissa bitar i momenten. Försökte filma när vi tränade plocka upp-håll i apporten-kom in och håll i apporten-kom in. Tiger gillar inte att apportera och det syns i videon men ni förstår säkert hur jag använder frisignalen. Märkte att ljudet hade försvunnit men han är stilla tills jag säger fri och då plockar han upp apporten eller går in med den till mig


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards