Tiger & Blaze

Alla inlägg den 22 december 2013

Av Maija - 22 december 2013 10:30

Nu blir det en lydnadsövning, skiften med låsta bakben (men som även är bra för bakdelskontrollen).


Jag gillar att lära in skiftena genom att locka hunden mellan de olika positionerna. Jag har kriteriet att de följer efter godbiten om jag håller den emot deras mun och att de inte får röra på bakbenen. Jag tycker det här ger ett riktigt bra muskelminne. Tiger har svårt för stå till sitt där han drar in bakbenen under sig, när han samtidigt får stå på en baktarget så blir han väldigt medveten om bakbenen och då brukar det funka att locka upp och ner. Det är inte den bästa metoden för att lära ligg till sitt då hunden lätt trampar upp i sittet (om man strävar efter en 10:a i eliten så har jag förstått att de ska hoppa in i sitt). Men jag tycker det ger en bra grund till att träna skiftena

När hunden kan skiften mellan stå och ligg kan man lägga godisar på hundens framtassar för att få den medveten om att även dessa ska vara stilla. Med Tiger hjälpte det honom att sluta vika in ena tassen under sig. Jag vet att jag har en film på Tiger när han gör det men jag hittar inte den så här kommer Sussi och Haven!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards