Tiger & Blaze

Alla inlägg den 11 december 2013

Av Maija - 11 december 2013 10:00

Byteslekar!


Jag börjar träningen genom att ha två leksaker med samma värde för hunden (oftast köper jag två likadana), jag busar igång med den ena och när hunden är engagerad i leken blir jag passiv med den leksaken, drar fram den andra och är rolig med den. Då byter hunden oftast till den andra leksaken och när det flyter på så säger jag mitt ta-belöning-i-handen-ord "yes!" som kommando. Tiger hade/har stort ägande behov och med honom började jag med att busa med en tråkig leksak för att byta till en jätterolig leksak. När det flyter på när du håller i leksakerna kan du försöka släppa leksaken precis när du drar fram den andra för ett byte. Successivt lär du hunden att byta på längre avstånd från dig.


Så vad är den här leken bra för?

- Det lär hunden att lyssna på ett kommando även när den är uppjagad och leker

- Jag använder den när jag vill få bra fart in till mig

- Apportering (gripa, hålla, släppa)

- Apportering med dirigering


Byteslekar kan användas för att lära hunden att komma tillbaka med leksaker men då ska man tänka på att bara dra fram den andra leksaken och säga sitt byta ord när hunden redan är påväg in med den andra leksaken. Annars lär man bara hunden att byta leksak om man dinglar en annan som är minst lika bra framför den.


I detta inlägg blir det massor av filmer, men inte några jag har gjort. Först blir det en film från apportering till vardags och fest och sen blir det en från klickersmart. Det blir också en rolig valpfilm jag hittade på youtube sen blir den en massa filmer från Åsa Jacobsson som varit oerhört duktig och tränat så himla mycket apporteringsgrunder med sin Valle!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards