Tiger & Blaze

Alla inlägg den 3 december 2013

Av Maija - 3 december 2013 09:49

Idag blir temat "hålla i halsbandet". Med det menar jag att hunden får belöning när man tar tag i halsbandet. Är det en hund som tycker att det är obehagligt kan man börja med att ta tag i kopplet nära halsbandet. Hunden ska hela tiden vara bekväm och man ska gärna få till det så att hunden trycker halsbandet mot handen. I början när jag tränar det här så kan jag belöna upp till 30 belöningar och försöker att göra tre till fyra sådana pass i olika miljöer. Jag försöker komma ihåg att hela tiden röra på mig och att jag gör det både med och utan koppel.


Så varför är det här bra? Jag har användning av det i vardagen när jag vill koppla eller hålla fast hunden en stund. Det kan vara när det kommer ett för svårt hundmöte och jag vet att han inte klarar att sitta kvar helt lös. Då är det bra att hunden inte skyggar när man försöker ta halsbandet. När jag behöver pausa mitt i träningen för att få feedback eller tänka om så håller jag hunden i halsbandet för att göra det tydligt att nu är det paus. Jag använder halsbandet för att leda hunden och ställa upp den framför hinder. Jag kan hålla tillbaka hunden i halsbandet när jag vill få extra tryck mot en handtarget eller ut mot en kon. När vi tränar jaktinkallningar så ska någon annan hålla i hundens sele eller halsband och då ska den inte känna obehag. Jag använder det helt enkelt till väldigt mycket   

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards