Tiger & Blaze

Alla inlägg den 12 december 2013

Av Maija - 12 december 2013 10:30

Nu blir det en till inkallningslek!


Cookies in the corner


Det är lite mycket att tänka på som förare, hur man ska hålla och vad man ska ha i vilken hand. Helst ska man vara inomhus i en hall eller stå mot ett hörn. Min lägenhet är pytteliten så jag körde utomhus direkt. Kortfattat så håller man i hunden, kastar en tråkig godis in i hörnet, väntar tills godisen stannar, ger varsågod och springer bort. Håll hela tiden ögonkontakt med hunden och ropa ditt inkallningsord när hunden ätit upp godbiten och fortsätt spring. Belöna i RZ. Börja nära hörnet och ställ dig sen längre ifrån (så långt som du kan kasta). När du kan stå långt bort så gör du som innan men fördröjer när du börjar springa.


Det här är ett sätt att köra jaktinkallningar utan en medhjälpare och hunden lär sig att den får ta godis från marken med rätt kommando (mitt ta-belöning-på-marken-ord är "get it!"). Eftersom du håller i halsbandet/selen och belönar i RZ så stärker du även dessa delar.


Här kommer en film på mitt allra första försök med Blaze. Jag hade repeterat snabbt utan hund hur jag skulle hålla allt, men jag fokuserade så mycket på det att jag glömde att ge varsågod till godbitarna och jag dinglade med leksaken i RZ istället för att ta fram leksaken och belöna när han kom dit. Eftersom vi var utomhus så kastade jag ett kex, det är lite större och jag ville att han verkligen skulle se vart den var så att han inte stannade och nosade efter godbiten.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards