Tiger & Blaze

Alla inlägg den 17 december 2013

Av Maija - 17 december 2013 22:06

Idag träffade jag Stina och Sussi för lite lydnads- och freestyleträning. Riktigt roligt att träffa och träna med Sussi igen som har haft fullt upp med att träna inför mässan   


På Tigers schema var det:

Inmarscher med kommendering (först utan och sen med käppen)

Kedjor: med och utan käpp när han är uppjagad


Tiger har börjat få en väldig förväntan på vissa favorit beteenden från hans program när jag håller i käppen. Så nu kan han inte särskilt mycket när den är framme. Vi har repeterat att sätta sig fot med och utan den tidigare i veckan och det har gått bra inomhus. Inmarscherna var för att kolla hur vi står till inför tävlingsstarten. Det gick inte jättebra men inte katastrofalt, han var väldigt innovativ på hur han skulle sätta sig fot (gick bakom och snurrade in). Han gled ut i transporten dit och var inte med hela vägen (dock längre transport än vi tränat på ett tag). Kedjorna gick riktigt bra. Jag gjorde både med och utan käppen och sa olika kommandon. Tiger hade riktigt roligt och lyssnade för det mesta.


På Blaze's schema var det:

Kedjor med både aktiva och passiva beteenden + transporter

Inmarscher

1-2-3 game

Smoke ya!

Cookies in the corner


Störst fokus låg på kedjor och inmarscher. Jag testade först kedjor med bara lekbelöning. Det gick som väntat, han blev alldeles för uppjagad och jag blev biten i handen. Med godisbelöning (älskade torrfoderkulor) gick det mycket bättre och han samlade sig fint. Förutom distraktion av en bajspåse så var han med mig hela tiden och försökte. Han fick göra 3-4 beteenden på rad och det kan vi öka upp till nästa gång. Vi körde handtarget, tasstarget, baklängesmarsch, gå vid sidan (både höger och vänster), kontakt och sitt. Inmarscherna var inga problem, luktade inte på den nya planen och var med där också (han skulle bara ta kontakt på en ny plats efter en transport sträcka). På slutet körde vi igenom några nya och en gammal inkallningslek, gick jättebra det också.


Av Maija - 17 december 2013 09:21

Idag blir det en kroppkontrolls övning, 4 tassar i.


Hunden ska helt enkelt stoppa alla tassarna i en låda. Jag börjar med en större kartong och försöker sen lära hunden att gå in i allt mindre saker. Jag shejpar in det här och klickar helt enkelt för tassar i lådan eller rörelser mot lådan. Tiger och jag har aldrig kommit särskilt långt med den här övningen, kanske är det för att han har ont i tårna eller för att jag inte är tillräckligt duktig på träningarna. Jag kan iaf tänka mig att det är mindre trevligt att knyckla ihop och stå på onda tår så Tiger slipper alltför små lådor


Här hittade jag ett klipp med en duktig tollare som går in i en liten skål


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards