Tiger & Blaze

Alla inlägg den 8 december 2013

Av Maija - 8 december 2013 20:20

 

* Gå runt prop

* Krama prop

* Sitt på höger sida

* Stå på bakbenen

* Baklängeskedja hela programmet



* Sitta fint

* 4 tassar i

* Diagonala lyft

* Stabiliseringsövning

* Baktass-target

Av Maija - 8 december 2013 20:07

 

* Handtarget

Ännu bättre tryck

IYC

* Backa

Shejpa

Belöningsplacering mellan frambenen

* Kloss (här har vi fastnat på samma nivå ett tag)

Fler lekpauser

Växla steg utan kroppshjälp med kroppshjälp

Lägg på kommando "kloss" och "perch"

* Sitt

Tillräckligt mycket för att kunna köra recallers lekarna

Belöna högt upp för bättre teknik


* Crate Games grunder

In och ut ur buren smidigt

Värdeladda

Korrekt position i buren


Recallers

* Cookies in the corner
* Tug-sit-take off-tug
* Moving RZ, 360 spin
* Hide n seek II
* 1-2-3 game

* Smoke ya

* Motivational handtouches


Av Maija - 8 december 2013 16:32

Idag kommer det handla om targeting med stort fokus på handtargets. Targeting är en kunskap som jag tycker många underskattar. För mig betyder det helt enkelt att hunden ska röra ett föremål med en viss kroppsdel. T.ex sätta en framtass på en musmatta, ställa hela kroppen på en plattform, nudda med nosen på en så kallad targetsticka eller sätta näsan i handen. Jag använder det här för att lära in allt möjligt, både tricks och lydnadsmoment.

Idag tänkte jag fokusera på handtargets eller nosduttar som det kallas. Något som verkar som ett litet enkelt trick men som kräver bra teknik och tänk från tränaren för att bli ett riktigt bra beteende.


Jag belöningsplacerar allra helst med en godbit i handen som hunden nuddar med nosen. Jag vill att hunden nuddar, flyttar bort näsan och så helt plötsligt uppenbarar sig godisen i handen. Handen ska bli som en liten godisknapp. Successivt kräver jag hårdare duttar med fokus på handen hunden duttar i och sen flera duttar på rad.


I början håller jag en godbit i ena handen låt oss säga vänster och så håller jag ut min högra hand rakt och utsträckt. När hunden duttar eller nosar på handen (beroende på hur långt i träningen ni kommit) så håller jag kvar den högra handen och rör vänster hand dit med godbiten. När hunden har fått godbiten tar jag bort min högra hand tills jag har fått tag i en godbit med vänster handen igen.



Tiger var lätt att lära det här tricket och när jag började belöna i handen så fick jag riktigt bra tryck. Blaze har varit svårare, han har knappt nuddat handen och jag har haft svårt att få till timingen rätt. Nu har jag sista veckan inte använt mig av någon belöningssignal utan bara varit nogrann med att godbiten kommer dit riktigt snabbt och verkligen efter att jag känt att han nuddar min andra hand ordentligt. Det här har gjort stor förbättring för Blaze's nosduttar som blir hårdare för varje pass vi kör. Jag hoppas de blir riktigt bra så att jag kan visa en rolig inkallningslek med hjälp av handtargets senare i julkalendern.


När man belöningsplacerar i handen så brukar hunden snart lägga allt fokus på den handen den nuddar och inte på handen som kommer med en godbit. Senare i träningen kommer det blir ett kriterium för att få belöningen, full fokus på nosduttar-handen. Jag kan även använda mig av omväntlockande här och röra handen saaaakta mot den nosduttande hunden.

Av Maija - 8 december 2013 09:15

Nu i helgen har den första snön kommit för säsongen men även den första för Blaze. Gissa om han älskade det!




Vi har haft fullt upp i helgen. På fredagen var jag iväg till boländerna och köpte lite saker till hundförrådet. Hemma hos Stina blev det glögg, julpynt och tuggisar till hundarna. På kvällen åkte jag och Blaze in till stan med Julia och Lucifer. Vi träffade Sara Moll hemma hos Sara och Cassi för att prova och köpa varsin Metizo sele. Jag hade mätt Blaze och tänkt att Medium då har han mycket att växa i men det slutade med att jag köpte en XL i rött. Han blev riktigt stilig i den   

   


Det blev ganska sent så vi gick igenom stan efter midnatt och där träffade vi flera fulla människor varav en promt skulle klappa på Blaze. Han tog det så himla bra och nosade snabbt på honom för att sen titta på mig och ignorera honom. Nu idag åkte vi in till stan och kollade snabbt in julmarknaden för att gå via stadsparken och längs med fyris hem till Ultuna. Det blir en riktigt trevlig promenad som går på en grusväg längs med ån, sen upp i skogen och via en åker hem. Allt med den nya, fina selen ;) Efter en tupplur firades det med lite köttben till mina grabbar. Blaze åt upp det sista renbenet och Tiger fick smaka på ett älgben (som väldigt snällt tilläts i sängen)

                    

Veckans träning har gått bra. Jag har struntat i vissa mål för att andra mål behövde läggas större fokus på. Med Tiger har jag nästan uteslutande jobbat med en svag länk i en kedja. Med Blaze har fokus varit på handtargets. I slutet på denna vecka har det inte blivit så himla mycket träning som jag velat. Men vi har ju varit ute och promenerat desto mer :)


När vi ändå är inne på träningsmål. De börjar dyka upp en hel del "mål 2014" i bloggarna. I år tänker jag inte skriva någon sån. Varenda år har jag planerat och varenda år har det varit något med Tiger som jag inte kunnat kontrollera och vi har nästan inte kunnat uppfylla några av dem. Jag sätter gärna mål och uppfyller vi dem inte för att vi inte tränat tillräckligt mycket eller något var svårare än väntat så är det helt okej, målen sporrar mig, men jag blir väldigt ledsen och känner mig väldigt begränsad när vi inte kan uppnå målen på grund av sjukdom. Jag hittade mina mål och alla tävlingar jag ville göra med Tiger detta år och hela året har istället varit en lång rehab. Jag har lite lösa tankar om att träna och tävla freestyle med Tiger. Om Blaze fortsätter utvecklas såhär fint så vill jag starta rally när han är 10 månader och förhoppningsvis starta lydnaden kort därpå. Men mycket är osäkert över nästa år. Jag vet inte vart jag ska bo eller om jag har jobb (och därmed kan skaffa körkort och bil). Så det blir fortsatt veckoplaneringar för oss ett tag framöver

     



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards