Tiger & Blaze

Alla inlägg den 5 december 2013

Av Maija - 5 december 2013 10:30

Idag blir det balansträning som tema.


Det finns ett sätt att lära hunden viktförskjutning, kroppskontroll och balans och det är att vara ute i skogen. Det är där träningen börjar, i början handlar det bara om att gå på vanliga promenader och successivt ge hunden svårare terräng som utmanar. Man kan också utnyttja skogen till att träna hunden att hoppa upp på diverse stenar och stockar. På stenar och stockar kan hunden bara stå, den kan få göra skiften eller kanske ett trix. I början kan det vara tillräckligt svårt att göra olika beteenden när marken är ojämn eller lutar. Det viktiga är att hunden inte ser obekväm ut och är i kontroll så att den inte gör illa sig. Jag säger alltid "är du balanskung?" när mina hundar står uppe på saker i skogen, så det har blivit ett kommando för att hitta något att hoppa upp på   


Om man vill bygga riktigt fina muskler då kan man skritta med hunden i blåbärsriset, där tvingas hunden att lyfta ordentligt på sina ben. När hunden skrittar upp för en uppförsbacke så sträcker den ut bakbenen ordentligt och använder muskler som den kanske inte använder när den bara går på plan mark. Uppförsbackar kan också användas för konditionsträning genom att hunden får springa uppför dem.

 

Hemma har jag en pilatesboll och två balanskuddar som jag har köpt till hundarna. Först lär jag hunden att stå med två tassar på varje kudde så att de står naturligt, sen lär jag dem att stå med fyra tassar på en kudde. Jag försöker hålla en balans mellan dessa två övningar så att hunden står ihoptryck lika mycket som utsträckt. Sen kan jag öva skiften medan hunden har bakbenen på en av kuddarna, Tiger kan få sitta fint på en kudde. Lägger man de båda kuddarna på varandra så blir det riktigt svårt! Pilatesbollen håller jag alltid i när vi tränar, jag vill inte att den glider iväg och orsakar en sträckning. Det är viktigt att utföra övningar på pilatesbollen kontrollerat så att hunden inte gör sig illa och att hunden hela tiden är bekväm.


Det finns balansbollar som kallas "peanuts" och är som två bollar med en midja emellan sig. De står stabilare och det finns mer utrymme för hunden att variera sina balansövningar. Det finns balanskuddar som det bara får plats en tass på. Det finns mjuka balansmadrasser, bosubollar och balansplattor som kan användas av hundarna. Som ett tips så finns alla dessa för humantbruk och är MYCKET billigare än hundvarianterna

 

Tiger var 10 mån när jag skaffade en pilatesboll - som bonus kan jag också träna på den :)


Tack vare Tigers sjukgymnastik har jag fått bra tips på en balansövning som jag kallar diagonala lyft (se filmen). Jag tror att många underskattar den tid det tar att lära hunden att inte lägga vikten i dina händer. Nu när jag skulle prova med Blaze så fick jag börja lyfta en tass i taget. Jag tränar även cavaletti med mina hundar. Det lär dem att lyfta högt på benen och hålla koll på sina tassar. Har man inga hinder eller vill göra det ännu svårare så kan man dra en massa stockar som ett stort plockepinn som hunden får skritta över.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards