Tiger & Blaze

Alla inlägg den 7 december 2013

Av Maija - 7 december 2013 10:30

Dagens tema blir gå fint i koppel   


Det finns många olika sätt att lära en hund att gå i koppel och jag har provat ett par stycken. Man (jag) kan av praktiskt skäl inte alltid vara helt konsekvent så jag brukar ha sele på hunden när det är okej att dra och ett halsband när det inte är okej att dra. Jag tycker att det är viktigt att det är tydlig för hunden var som förväntas av den. När hunden blir duktigt på att inte dra så valde jag att Tiger inte fick dra i selen heller och det gick väldigt bra. Sen bestämde jag mig för att det var okej att dra i selen och efter någon månad av att det inte blev en konsekvens av att dra i selen så gör han glatt det.


Det första jag provade med Tiger var att stanna varenda gång han drog och vänta tills han lättade på trycket och tog kontakt. Han var väldigt utåtriktad och det ledde snabbt till mycket frustration hos både honom och mig. Sen fick jag tips om en metod som kallades silky leash metoden. Den går ut på att man startar i en störningsfri miljö och när man försiktigt spänner kopplet klickar man när hunden följer efter och lättar på trycket. Ingen kontakt krävs bara att de lättar på trycket. Tiger var så lättstörd att jag tömde mitt badrum och började där. Även Blaze har börjat smått med den träningen. Jag är väldigt nöjd med den metoden och tycker det har fungerat super. När Tiger var riktigt duktig på att inte dra så började jag igen med stanna och vänta metoden, det hände inte så ofta då och ledde därmed inte till någon större portion frustration. Med Blaze har jag också belönat mycket RZ och inte för att jag vill ha en hund som går precis bredvid mig på promenaderna men det känns som att det har balanserat värdet med världen och värdet i att gå vid mig ganska bra.

Jag kan erkänna att jag har varit mycket irriterad av hundar som drar. Det gjorde det svårt under Tigers uppväxt när jag inte kunde vara konsekvent och det var okej att dra med selen. Så en dag gick jag ut med en påse godis i fickan och varenda gång han drog så tog jag en godis, ombetigning funkar för människor också. Så nu blir jag inte alls irriterad. Jag kan också varmt rekommendera selar som vgw, amoken, metizo. De får absolut inte samma kraft och promenaderna blir mycket trevligare   

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards