Tiger & Blaze

Alla inlägg den 6 december 2013

Av Maija - 6 december 2013 09:55

Idag handlar det om jaktinkallningar!


Jag försöker tänka på min hunds vilja att komma när jag ropar som ett bankkonto. Jag kan både sätta in och ta ut på det här inkallningskontot och jag vill alltid ligga på plus. Jag vill alltid att hunden kommer när jag använder mitt inkallningsord och för att vara så säker som man kan bli så laddar jag kontot med jaktinkallningar.


En jaktinkallning för mig är att hunden hålls tillbaka medan jag springer bort och ropar. I början så busar jag upp hunden ordentligt, låter en kompis fånga in hunden och jag springer bort och ropar mitt inkallningsord. Det här gör hunden så taggad att man kan vara säker på att hunden kommer (man får självklar välja en tillräckligt störningsfri miljö).

 

När hunden kan leken så varierar jag om jag busar upp mycket innan eller om jag bara springer eller går iväg. Jag strävar efter att belöna i reinforcement zone (vid min sida) när hunden springer ikapp mig bakifrån och att belöna hunden uppåt bakom ryggen när den kommer framifrån. I den här leken lägger jag på många störningar, medhjälparen kan locka med godbitar, springa bort med hunden samtidigt som de leker, den kan kallas förbi andra hundar eller att jag springer runt ett hörn. När hunden har blivit riktigt duktig kan man köra jaktinkallningar parallellt med andra och se om hunden klarar att springa till dig fast en annan hund precis innan startat mot sin ägare.


Och visst är det stor skillnad på en jaktinkallning och hur inkallningen ska fungera i vardagen. Men jag tycker att det här är ett ypperligt sätt att bygga stort värde i att komma till dig och det är lätt att lägga på olika störningar. Jag kör jaktinkallningar hela livet med mina hundar och har en liten regel att för varenda gång jag använder inkallningen i vardagen (tar ut från kontot) så måste jag fylla på med tre jaktinkallningar.


Många tänker att de inte kan göra det här när de är själva, men här i videon visar jag ett sätt som man kan träna själv och längre fram kommer fler roliga inkallningslekar man kan göra på egen hand

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards