Tiger & Blaze

Alla inlägg den 26 december 2013

Av Maija - 26 december 2013 15:17

Igår kväll kom vi hem från vårt intensiva jullov i Stockholm. Jag har haft många järn i elden och träffat hundfolk, tränat och promenerat. Jag har utnyttjat tillfället med en helt ny miljö med att göra inmarscher på alla möjliga planer. Vi har tränat på konstgräs och på matta i inomhushall. Vi har åkt tåg, bil och buss och varit runt och farit. Nu är vi alla trötta och ska ta det väldigt lugnt tills det nya året börjar.

   

Första dagen mellanlandade vi hos min pappa där Blaze blev väldigt skrämd av hans katt. Jag trodde att han hade sett katten men så helt plötsligt flyger Blaze rakt upp i luften och börjar skälla på katten. Stackarn hade riktigt svårt att släppa den läskiga katten som låg stilla på sängen (han har aldrig sett en katt inomhus). Senare på dagen åkte vi vidare till min mamma där vi skulle bo tills vi åkte hem. På kvällen letade vi efter upplysta planer i närheten och hittade tre stycken som vi gjorde inmarsher på. Inga problem för någon av hundarna - är så imponerad över hur duktiga de är båda två   


Nästkommande dag bokade vi träff med Blaze's helsyskon Stoja som är cirka ett år äldre än Blaze. Vi gick på skogspromenad och gissa om de trivdes bra ihop! De lekte och jagade varandra jättelänge, Blaze och Stoja var ungefär lika stora. Även Tiger fick vara med och busa en liten stund.

 

På lördagen stannade vi hemma. Vi tränade lite trix inomhus och ett litet pass utomhus i närheten av lägenheten. På eftermiddagen så träffade vi mammas granne och deras aussie Prinsen för en liten busstund. Trots att Prinsen ser mycket större ut än Blaze så väger han bara 22kg (jämfört med Blaze's 21kg för snart två veckor sen). Jag vet inte vad Prinsen heter "egentligen" men han är från en kennel som heter Wunderbaums.

På söndagen så tränade vi på en stor och fin konstgräsplan nära där min mamma bor. Blaze reagerade precis som Tiger på konstgräset med att bli alldeles sprallig och busig, inte när vi tränade men när vi promenerade till och från träningen. Då höll jag nästan på att bli omkulldragen.

           

På måndag morgon så träffade vi Malin och Solei, Blaze's kullsyskon. Vi hade bokat två timmar i Haninge hundhall. Det var en riktigt fräsch och fin lokal med tillgång på agilityhinder, lydnadsutrustning och rallyskyltar. Blaze brydde sig som vanligt inte om att han var i en ny miljö och tränade på jättebra (är riktigt svårt att hitta tillräckliga störningar under själva träningen). Sen vi kom till Stockholm har han börjat skälla som en tok när Tiger ska träna. Så först fick Tiger göra sitt, Blaze fick träna när han var tyst och sen när det var ca en timme kvar så hjälpte underbara Malin mig med att belöna Blaze på filten medan jag fejk-tränade Tiger och sen så satt vi bara stilla och pratade.

   

 

Den slutgiltiga utvärderingen i träningsboken :D - ett riktigt bra pass blev det!

 

Efter träningen så var det inte slut med aktiviteter. Då träffade vi Anette och åkte ut till en skog för att låta hundarna busa. Mycket bus blev det! Efter skogspromenaden åt vi lunch hemma hos pappa. Denna gång gick det alldeles utmärkt med katten och efter att ha tittat på katten en stund så somnade båda hundarna.

                           

Sen var det dagen med stort D, julafton. Min bror hade med sig sina två chihuahor. De fick hålla sig i sofforna utifall att Blaze skulle försöka leka med dem. Alla fyra hundar skötte sig utmärkt och allt flöt på hur fint som helst. Mina killar fick varsitt tuggben under tiden som vi åt. Blaze försökte mest hitta något ätbart under resten av kvällen medan Tiger njöt till fullo av alla som var där för att klappa på honom!

       

Mmmm julskinka

   

Blaze med sin alldeles egna tuggteknik      

På juldagen så märktes det tydligt att det varit lite väl många aktiviteter för lilla Blaze som var riktigt spökig. Jag är själv väldigt aktiv och van att Tiger orkar med intensiva perioder med träning och mycket nytt så jag har nästan tyckt att vi gjort lite lite (tills jag skrev ner allt nu). Nästa gång ska vi definitivt ta det lugnare för Blaze's skull. Han har varit extra spökig sen vi kom till Stockholm men juldags morgonen var extrem. Han spände sig för alla hundar och människor vi mötte på morgonpromenaden (var mörkt), blev orolig när kyrkklockorna ringde och skällde ut papperinsamlingen (som uppenbarligen var ett valpätande monster). Men sen gick det bra med tåg, besök i Vasastan hos Karin (vi stannade inne för Blaze's skull) och resan till Uppsala på kvällen. Inga problem då och Blaze vågade för första gången både gå på och av regionaltåget alldeles själv!   Morgonens spökerier var som bortblåsta. Väl hemma på Ultuna så var båda hundarna glada att vara hemma och pinkade på varenda buske under kvällskissen. Vi hörde en rejäl smäll och jag blev orolig för Blaze nu när han varit så spökig men han hade inte rört ett öra, det bådar gott inför nyår    Tiger bäddade på alla sina madrasser hemma och Blaze sträckte ut sig på sängen och stannade där hela natten.

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards